|
|
|
|
|
|
|
|
|
Denna kunde
också fungera som utställningshall för dokumentation
kring tillblivelsen och utvecklingen av projektet, med skisser, fotografier,
filmer, visioner i bild och text. Där kunde också delar av
lös konst som inköps bygga upp en permanent utställning.
Plus tillfälliga arrangemang. Det Nätterlundska projektet
har sådana pedagogiska, konstnärliga och kulturpolitiska
dimensioner att det vore märkligt om det inte gick att genomföra.
Alla argument och förutsättningar finns ju egentligen redan
serverade på bordet: kulturen som tillväxtfaktor och hälsofaktor,
denna ständiga visa som också Ö-viks kommun tagit till
sitt hjärta som alla andra men som de någon gång borde
sätta i verket, de har ju vision 2008 (!), de har Världsarvet,
de har AF-kulturs möjligheter, plus alla övriga regionala
och statliga organ som på ett eller annat sätt har beröring
med konst, samt inte minst det ekonomiska grundkapitalet i projektet
– vad väntar man på? Ett Nätterlundskt Konstcentrum
i Bjästa, och för eller senare har jag svårt att se
att det inte blir en realitet, skulle sätta Örnsköldsvik
(och Ångermanland) på konstens världskarta. Och jag
tror också att hela länet måste hjälpa till.
text Jan
K Persson
foto Mars
de Vahl
Genomgående
vid alla de offentliga konstverken har vi saknat informationskyltar, om
konstnärens namn, tillkomstår, och verkens titlar och material.
Är det projektets ansenliga tidsrymd som fått stiftelsen att
inte ha så bråttom? I varje fall borde det finnas till hands
en mindre trycksak som vägledning. Enligt Ulla Tällström
vid Rådhuset i Ö-vik är nu en sådan på gång,
bättre sent än aldrig. Det som nu finns att tillgå för
den intresserade är en hemsida för Nätterlunds Stiftelse
under Örnsköldsviks kommun, uppdaterad senast i oktober förra
året men underligt nog med information endast t.o.m. 1999. Det har
ju skrivits en hel del om projektet de senaste åren i olika massmedia,
men enkel informationsguide och varför inte en projektbok borde vara
en självklarhet. Jag sökte i Nätra Älvdals turistmapp
för 2003 men trots att projektet omnämnes i texten kan man inte
i kartan hitta var utsmyckningarna är placerade.
Många,
inte minst konstnärer, har uttryckt en önskan om att man för
framtiden borde satsa på en informationscentral, helst i närheten
av E4.
På vägen upp mot Sidensjö viker vi av till Västanå
skola. Kajsa Mattas ”Kottkor” i brons är trots sitt anspråkslösa
format det kanske mest symboliska centrumet i den Nätterlundska geografin.
Just så här kan man förmodligen tänka sig testamentets
idé bäst. Underfundig och poetisk konst utifrån något
igenkännande i trakten (kor), men med ett överrumplande intryck.
Uppe vid Sidensjö skola står Johan Wikings ”Skräddaren
en vän i viken”, en hopkurad bronsskulptur i ett mellanting
mellan flygande insekt och myrslok. Liksom skulpturen slår tanken
knut på sig själv och ger associationerna full frihet. Både
Mattas och Wikings verk har blivit uppskattade av barnen och attraktiva
samlingspunkter. Nere vid idrottsplatsen söker vi efter Ulf Jon Hörnfeldts
”Klackspark med skruv” och vi har lite svårt att se
den bland alla andra uppstickande träd och stolpar. Det är en
av Hörnfeldt typisk skruvad och burlesk konstruktion, i stål,
betong och trä. Men den omedelbart närliggande miljön,
full av vertikala former, stör upplevelsen markant. Som ett virtuost
fotbollsnummer i den bokstavligen högre skolan borde den få
friare ytor omkring sig.
I
det sammanhanget är det värt att poängtera det Nätterlundska
tidsperspektivet, att konstverken också måste underhållas.
Hur vore det att då och då låta tillfälliga konsthändelser
ta plats, av typen tillfälliga, koncentrerade miniutställningar,
performances,
happenings? Konsten, och Jonas Nätterlund menade nog inte att den
bara ska blicka bakåt, arbetar ju i vår tid ofta tid- och
platsrelaterad. Konsthändelser i nuet skulle också dra folk
och fästa ytterligare uppmärksamhet på projektet. Ute
vid E4 ståtar Claes Hakes nyinvigda fem kolossala granitbågar,
”Arch”. Monumentala och samtidigt lätta i sina balansakter
på var sin uppgrävda kulle. Som konturlinjer från öppna
skålar under en bar himmel eller från guppande farkoster förankrade
i det vida fältet. För en ickeinitierad bilist på europavägen
skulle de gott kunna ge intryck av överblivna rester från eller
grundelement till ett industribygge eller någon ny trafikled. Säkert
kommer Hakes bågar att både förundra och irritera. (Se
vidare recension av hans utställning på Rådhuset.)
Efter
att ha insupit den friska luften vid havet och laddat våra batterier
beger vi oss till skolan i Köpmanholmen för att leta upp Urban
Norhamns ”Farkost”. Mitt i lekplatsen på skolgården
hittar vi en låg och avlång, färgglatt målad skulptur
i trä. Det ser ut som en sjöhäst, en drake. Robust och
lätt att klättra och sitta på är den förmodligen
omtyckt, och ett bra exempel på lekskulpturen som brukskonst.
Vi tar oss vidare till huvudorten i det Nätterlundska området,
Bjästa, med sina hittills tre offentliga verk. På Resans Förskola,
väl inhägnad och med alla barn och personal ute i den stora
lekgården, möter vi Marianne Degermans ”Välkomstportal”,
en installation i stengods och mosaik. En bit från den allegoriska
”totempålen”, som är huvudobjektet, blir jag lite
fascinerad av tre låga, bemålade sittstenar där mosaikbrickor
blänker som smycken. Mitt i Bjästa, vid skolan, står Anders
Åbergs ”Sagobyn” som en litet leksamhälle för
sig. Sedan den invigdes 1998 har detta bygge i trä och murad betong
blivit delvis renoverad. En lärare berättar att platsen är
mycket uppskattad av barnen, och det är väl kanske den utsmyckning
som lättast blir sliten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|